Skateparki betonowe czyli jakie?
Wprowadzenie
Skateparki betonowe stanowią obecnie standard w projektowaniu przestrzeni do jazdy na deskorolce, BMX-ach, hulajnogach czy rolkach. W porównaniu do dawnych rozwiązań, takich jak drewniane lub metalowe konstrukcje, skateparki betonowe wyróżniają się trwałością, płynnością jazdy oraz możliwością bardziej zaawansowanego projektowania. Jednak sama technologia budowy betonowych skateparków ewoluowała, obejmując różne podejścia do konstrukcji przeszkód i nawierzchni.
Pierwszy betonowy skatepark na świecie, znany jako „Surf City”, został otwarty w 1965 roku w Tucson, Arizona, USA. Był to obiekt inspirowany kulturą surfingu, zaprojektowany z myślą o płynnych kształtach, umożliwiających jazdę w stylu przypominającym fale oceanu. Konstrukcja obejmowała różnorodne przeszkody, takie jak bowl’e i rampy, które były integralną częścią betonowej struktury. W Polsce pierwszy betonowy skatepark powstał w 1997 roku w Łodzi, w Parku Podolskim. Różnił się on znacząco pod względem technologii wykonania – został zbudowany na asfaltowej powierzchni, a przeszkody składały się z prefabrykowanych elementów betonowych oraz uzupełniających je metalowych konstrukcji. To pokazuje, jak duże różnice występowały w podejściu do budowy skateparków. Obecnie skateparki betonowe i technologie ich budowy uległy dalszej ewolucji, a w pełni betonowe konstrukcje wykonywane metodą lanego betonu stały się standardem zapewniającym najlepszą jakość i trwałość nawierzchni.
W niniejszym artykule przedstawimy różnice technologiczne w budowie skateparków betonowych oraz omówimy ich zalety i ograniczenia.
Historia rozwoju skateparków betonowych
Początki skateparków betonowych sięgają połowy lat 60. XX wieku, kiedy to pierwsze profesjonalne obiekty zaczęły powstawać w USA. Wczesne konstrukcje były budowane głównie z zacieranych na bieżąco elementów betonowych, które wykonywano na miejscu. Z czasem, rozwój technologii budowlanych umożliwił inne metody wytwarzania przeszkód. Obecnie skateparki budowane są w oparciu o różne techniki, w zależności od budżetu, przeznaczenia i preferencji użytkowników.
Skateparki betonowe – technologie budowy
1. Nawierzchnia z ustawianymi przeszkodami
Skateparki betonowe w najprostszej formie to podłoże asfaltowe lub gładka płyta betonowa (posadzka), na których umieszczane są przeszkody wykonane z różnych materiałów, takich jak metal, drewno czy beton prefabrykowany. To rozwiązanie ma kilka zalet:
- Szybkość budowy – wykonanie posadzki betonowej jest stosunkowo proste i szybkie. Można też wykorzystać istniejący już plac wyposażony w taką nawierzchnię. Obecnie odchodzi się od takich rozwiązań i są one odradzane z punktu widzenia płynności jazdy. Asfaltowa nawierzchnia nie jest odpowiednia dla deskorolek.
- Możliwość modyfikacji – przeszkody można wymieniać lub przemieszczać, dostosowując układ do zmieniających się potrzeb użytkowników.
- Niższe koszty – w porównaniu do pełnych konstrukcji betonowych, taka opcja może być bardziej ekonomiczna. Jednakże tego typu skateparki często nie zapewniają tak płynnej jazdy jak obiekty wykonane od podstaw w całości z betonu.
2. Prefabrykowane przeszkody betonowe
Innym podejściem jest stosowanie gotowych, prefabrykowanych elementów betonowych, które są transportowane na miejsce budowy i tam montowane. Do najczęściej stosowanych należą:
- Rampy i quarterpipe’y
- Schody
- Manual pady i boxy Prefabrykaty zapewniają dużą trwałość i powtarzalność elementów, jednak często wymagają precyzyjnego montażu oraz odpowiedniego przygotowania podłoża. Dodatkowym ograniczeniem jest konieczność transportu gotowych elementów, co może zwiększyć koszty budowy.


3. Połączenie prefabrykatów z betonem lanym na miejscu
Kolejnym krokiem w rozwoju technologii skateparków betonowych było łączenie prefabrykowanych elementów z betonem lanym na miejscu. Elementy prefabrykowane w całości sąsiadują z elementami zawierającymi prefabrykaty uzupełnione o zbrojenie zalewane betonem. W tym przypadku po posadowienu wszystkich przeszkód wylewa się posadzkę betonową. Dzięki temu uzyskuje się:
- Większą „płynność” konstrukcji – zyskuje na tym dynamika jazdy
- Większą trwałość konstrukcji – przeszkody są lepiej zintegrowane z nawierzchnią.
- Lepsze dopasowanie do terenu – możliwe jest precyzyjne dostosowanie kształtów przeszkód do układu skateparku.


4. Skateparki betonowe budowane w całości z betonu lanego na miejscu
Najbardziej wymagającą technologicznie metodą jest budowa skateparku wyłącznie z betonu lanego na miejscu, na zbrojonej konstrukcji. Proces ten obejmuje:
- Kształtowanie terenu – w zależności od projektu, może być konieczne usypywanie ziemi lub jej niwelowanie w celu stworzenia odpowiednich poziomów i spadków terenu pod przyszłe przeszkody.
- Wykonanie zbrojenia – zazwyczaj siatka stalowa lub pręty stalowe zwiększające wytrzymałość konstrukcji.
- Układanie i formowanie betonu – zastosowanie specjalnych szalunków pozwala na nadanie skomplikowanych kształtów, takich jak bowl’e czy halfpipe’y.
- Ręczne zacieranie betonu – technika ta zapewnia idealnie gładką powierzchnię, co ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy. Główną zaletą tej technologii jest uzyskanie najwyższej jakości skateparku, jednak koszty oraz czas budowy są wyższe w porównaniu do innych metod.

Ważne.
Często ukształtowanie terenu i projekt skateparku wymagają zastosowania prefabrykowanych elementów wspierających w postaci ścian oporowych.
Skateparki betonowe – porównanie metod budowy
Metoda | Trwałość | Koszt | Płynność jazdy | Możliwość modyfikacji |
---|---|---|---|---|
Posadzka betonowa z ustawianymi przeszkodami | Średnia | Niski | Średnia | Wysoka |
Prefabrykaty betonowe | Wysoka | Średni | Średnia | Brak |
Połączenie prefabrykatów z betonem lanym | Bardzo wysoka | Średnio-wysoki | Wysoka | Brak |
Beton lany na miejscu | Najwyższa | Wysoki | Najwyższa | Brak |
Wnioski
Wybór odpowiedniej technologii budowy skateparku betonowego zależy od wielu czynników, takich jak budżet, oczekiwania użytkowników i trwałość inwestycji. Dla samorządów i architektów istotne jest, aby przed podjęciem decyzji dokładnie przeanalizować potrzeby przyszłych użytkowników oraz warunki techniczne miejsca budowy. Współczesne technologie pozwalają na budowę obiektów o najwyższej jakości, jednak kluczowe jest dobranie odpowiednich metod i materiałów, które zapewnią zarówno trwałość, jak i komfort jazdy.